Nekopej si hrob svou vlastní vidličkou a nožem!!!

Popis bulimie

30. března 2009 v 22:15 | marsi ♥ |  BULIMIE

Bulimie

Bulimie

Na houpačce mezi přejídáním a dietou

Ve světě, kde šedesát procent dospívajících děvčat není spokojeno se svojí postavou a přálo by si zhubnout, je snadné zaměnit redukční dietu za normální stravovací režim. S redukční dietou to je stejné, jako s hracími automaty. Vyhrávat můžete jenom nějakou dobu. Nakonec to nevydržíte a sníte víc nebo jídlo, které jste si předtím zakazovali - cítíte se přejedeni. Máte výčitky a hledáte ještě zoufalejší způsob jak kontrolovat příjem jídla a svoji tělesnou hmotnost.
Proto nepřekvapí, že každá dvacátá dívka v České republice trpí mentální bulimií. Už ve čtrnácti letech 2% děvčat pravidelně zvrací ze strachu z tloušťky a další 2% to občas zkouší. Hladovky a cvičení ve snaze redukovat jinak přiměřenou tělesnou hmotnost jsou mezi dospívajícími dívkami běžné. Chlapci tvoří jen asi 5% nemocných s bulimií. Zatímco u děvčat bulimii většinou předchází období diet a hladovění, bývá rozvoj poruchy u chlapců spojen s nadváhou a přejídáním.

Co je mentální bulimie?

Mentální bulimie je porucha charakterizovaná zejména opakujícími se záchvaty přejídání, spojenými s přehnanou kontrolou tělesné hmotnosti. Pocit přejedení je ale relativní. Subjektivní pocit ztráty kontroly nad jídlem je proto významnějším znakem přejedení než zkonzumované množství jídla. Přehnaná nebo extrémní kontrola tělesné hmotnosti zahrnuje i střídavé období hladovění, užívání projímadel a prostředků na odvodnění. To znamená, že diagnózu bulimie mohou splňovat také nemocní, kteří nuceně nezvrací.
Příznaky bulimie se mohou dlouho ztrácet v nevhodných jídelních zvyklostech rodiny a vrstevníků. Nápadné jsou až ztráty jídla, nálezy projímadel a známky zvracení. Bulimie významným způsobem narušuje psychickou pohodu, osobní a společenský život nemocného, který se postupně stává nápadným svojí přecitlivělostí, podrážděností a kolísáním nálady.

Obtíže a rizika

Mentální bulimie může vést k mnoha zdravotním komplikacím, které častěji než s přejídáním souvisí s nedostatečnou výživou nebo jsou důsledky zvracení, nadužívání projímadel nebo diuretik (prostředků k častějšímu močení). Častým důsledkem vyhublosti je citlivost na chlad, únavnost, oslabený krevní oběh a osteoporóza (řídnutí kostí). Přejedení vyvolává nepříjemný pocit plnosti a nadmutosti. Poměrně častá je plynatost, pocity nevolnosti, zácpa a průjem. Nadměrná konzumace sladkostí a pečiva, společně s nevhodným jídelním režimem vedou k hypoglykémii.
Se život ohrožujícími zdravotními důsledky je spojeno zvracení. Nebezpečná je už samotná skutečnost, že velká část bulimiček si musí dávicí reflex vyvolávat prstem nebo nějakým předmětem. Zranění krku a jícnu je velmi bolestivé. Do rány se snadno dostane infekce, může dojít ke spolknutí předmětu nebo prasknutí jícnu.
Mezi nepříjemné důsledky zvracení patří otoky slinných žláz pod čelistí, které umocňují dojem opuchlého, kulatého obličeje. Méně nápadným, o to avšak nebezpečnějším následkem zvracení je narušení rovnováhy tělesných tekutin a solí, které nadměrně zatěžuje srdce a ledviny. Největší problémy působí nízká hladina draslíku (hypokalémie) vyvolávající vážné nepravidelnosti srdečního tepu.

Průběh a psychické obtíže

Fyzické problémy, neuspokojivý jídelní režim a s ním spojený hlad nebo chuť se přejíst na sebe váží stále větší pozornost a zasahují do každodenního života nemocného. Myšlenky na jídlo, nutkání se přejíst a "neschopnost dosáhnout nemožného" (nejíst nebo jíst jen málo a hubnout) navozují pocity viny, selhání a deprese, které se přenáší i do jiných oblastí života.
Postupně ubývá energie a zájem o jiné věci než o jídlo a tělesný vzhled. Snižuje se tak možnost najít uspokojení v něčem jiném. Přibývá apatie, pocitů viny a společenských problémů. Většina depresivních příznaků je nějakým způsobem spojena s obavami o postavu, tělesnou hmotnost a příjem potravy. Dívky, které se přejídají, si jsou často odporné a nenávidí to, co dělají. Vzrůstá zájem o vlastní osobu a problémy a mezi pocity převažuje sebelítost. To se samozřejmě projeví i ve vztahu s ostatními lidmi, doma, mezi kamarády i v práci.
Převaha depresivních příznaků ustoupí, když se postiženému podaří získat kontrolu nad příjmem potravy a normalizovat jídelní režim. I když špatnou náladu a podrážděnost můžete považovat právě za příčinu svých obtíží, vyplatí se, když se nejprve zaměříte na změnu jídelního chování a nebudete čekat až se budete lépe cítit. V některých případech může pomoci specifická léčba deprese, která vás ale nevyléčí z bulimie.

Přejídání

Pocit přejedení je velmi relativní, zprvu stačí sníst víc než si člověk naplánoval. Mnoho bulimiček je zděšeno a mluví o přejedení, když je hlad a okolnosti donutí sníst větší porci nebo stejné jídlo jako ostatní. Když už ale překročily "svoji míru", snadno pokračují a opravdu se přejedí. Některé bulimičky dokáží sníst nezvyklé množství jídla hltají bez výběru jakékoli potraviny.
Na cestě k přejídání a návyku na velké množství jídla bývá často vegetariánská dieta nebo přejídání se sezónním ovocem. Nízká energetická hodnota většiny ovoce, zeleniny a takzvaných light výrobků nevzbuzuje strach z nadváhy a vede ke konzumaci nadměrného množství.
Záchvaty skutečného přejídání nejsou důsledkem slabé vůle, ale ani poruchy, se kterou se nedá nic dělat. Nejčastějšími důvody přejedení jsou hlad a zvyk. Přejídání je spojeno s určitými situacemi, činnostmi i vnitřními pocity. Některým podnětům, které spouštějí přejídání lze předcházet, s jinými je třeba naučit se žít a reagovat na ně jinak než přejedením. Není možné zajistit, abyste se nedostávali do situace, kdy máte chuť se přejíst.

Jaké jsou příčiny bulimie?

Na vzniku bulimie se podílí celá řada různých příčin, mezi kterými převládají ty, které jsou významné z hlediska držení diet. Kromě sklonu k nadváze, nerovnoměrného rozložení tělesného tuku, nevhodných jídelních návyků, tělesných změn spojených s dospíváním nebo těhotenstvím hraje významnou roli vliv okolí (diety v rodině a mezi vrstevníky, nároky na výkon a postavu u některých sportů nebo zájmových aktivit).
Z obecně rizikových faktorů nejčastěji hrají významnou roli některé nepříznivé životní situace, negativní sebehodnocení a problémy v rodině. Překonat bulimii neznamená, že vypátráte její příčinu, ale že se pokusíte změnit svoje návyky, že budete realističtí ve svých očekáváních (není možné se přestat přejídat a držet redukční dietu) a trpěliví ve svém jednání.

Neúčinné zvracení a projímadla

Většina bulimiček začíná zvracet a brát projímadla proto, aby získala kontrolu nad přejídáním. Tyto návyky jsou ale naopak spojeny s oslabením sebekontroly, protože snižují strach z tloušťky ("budu zvracet, mohu víc sníst"). Důsledkem je konzumace stále většího množství jídla.
Většina lidí také neví, že poměrně velká část energie je i v případě zvracení absorbována, takže při častějším zvracení a přejídání můžete naopak přibrat. Nebezpečná, a pokud jde o regulaci tělesné hmotnosti zcela neúčinná, jsou projímadla. Způsobují především vyprázdnění tlustého střeva, které nastane tehdy, kdy už byla energie využita v tenkém střevě. Snížení váhy při užívání projímadel je způsobeno jen ztrátou tekutin.

Časté otázky

Jak se začít léčit?
Mentální bulimie není nemoc, ze které by vás někdo vyléčil bez vaší spoluúčasti a bezbolestně. Cena, kterou musíte zaplatit jsou nepříjemné pocity spojené se změnou jídelních návyků, pocity viny a paniky, které budete cítit vždy, když se budete cítit přejedeni a nepůjdete zvracet.
Překonat bulimii znamená, že si povolíte jídlo, vzdáte se diet a nutkání zhubnout a budete se učit normálně jíst. Pomoci vám může psycholog nebo psychiatr se zkušeností v léčbě bulimie. Jestliže máte pochybnosti o svém zdravotním stavu nebo trpíte zažívacími obtížemi, vyhledejte lékaře.
Jak vydržet se nepřejídat?
Vzpomínkám na přejídání a zvracení nelze zamezit. Každá myšlenka na přejedení je přirozeně spojena s představou určitého plánu, který když nerealizujete, povede ke vzrůstu napětí a výčitkám. Napětí ale neroste do nekonečna a výčitkám se vyhnete, když si jídlo povolíte a naplánujete. Přestanete-li zvracet, strach z tloušťky vám pomůže tolik se nepřejíst. Když nebudete hladoví a budete se učit bezpečně jíst (u stolu, s určitou pravidelností, nespojovat jídlo s jinými aktivitami apod.) dokážete lépe odolat nutkání se přejíst.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Kelly Cappy Kelly Cappy | E-mail | 4. dubna 2009 v 20:48 | Reagovat

jj presne tohle citim

2 vondy vondy | E-mail | Web | 13. května 2013 v 19:03 | Reagovat

Kdyz nemuzu zvraet tak jak to mam udelat nebo vyvolat, dam si prst do krku ale nemuzu zvarcet tak mi pls porafte diks :)

3 anonim anonim | 25. srpna 2014 v 19:16 | Reagovat

ahoj ja se sama sobe ošklivím a chtěla bych se stát bulimičkou napistemi prosím jak se jímužu stát na tento email tokiohotel1819@email.cz

4 Baška Baška | 29. března 2015 v 8:32 | Reagovat

Ja som začala s bulimiou už skôr možno ked som mala 13 ale prestala som lebo doktor mi zistil chudokrvnosť. Mam 15 a pred pár mesiacmi som znovu začala s tym a nemohla som prestat . Uplne som sa napchávala a potom som to vyvraciala ale bolo mi strašne . Začala sa mi kaziť zubná sklovina , mala som neznesitelné krče a depresie . Ale našla som odvahu prestat . Teraz sa normalne stravujem a cvičim . A som šťastna aj ked je to stale boj . Chcem vam len povedat že s tym nezačnite lebo vam to pokazí život a nevedie to k ničomu.

5 diana diana | 28. října 2015 v 15:58 | Reagovat

potřebovala bych zhubnout nejsem spokojená ze svojí postavou !!!!!!!!!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama